Netflix

Digital transformation ger mervärde till varje kundinteraktion

Digital transformation förändrar sättet att göra affärer och i vissa fall skapar helt nya klasser av företag. Med digital transformation tar företag ett steg tillbaka och granskar allt de gör, från interna system till kundinteraktioner både online och personligen. De ställer stora frågor som “Kan vi ändra våra processer på ett sätt som möjliggör bättre beslutsfattande, speländringseffektivitet eller en bättre kundupplevelse med mer personlig?”

Nu är vi fast förankrade i den digitala tidsåldern, och företag av alla slag skapar smarta, effektiva och störande sätt att utnyttja teknik. Netflix är ett bra exempel. Det började som en postordertjänst och störde videohyrningsverksamheten för tegel och murbruk. Då möjliggjorde digitala innovationer storskalig strömmande video. Idag tar Netflix på sig traditionella sändnings- och kabel-tv-nät och produktionsstudior på en gång genom att erbjuda ett växande bibliotek med on-demand-innehåll till ultrakompetitiva priser.

Digitalisering gav Netflix förmågan inte bara att strömma videoinnehåll direkt till kunder utan också att få en tidigare insyn i visningsvanor och preferenser. Den använder den informationen för att informera allt från designen av sin användarupplevelse till utvecklingen av första körningar och filmer i interna studior. Det är den digitala omvandlingen i aktion: dra nytta av tillgängliga tekniker för att informera hur ett företag fungerar.